helmikuu
Europe/Helsinki

Logitech CRAFT -näppäimistö päivittyi entistä monipuolisemmaksi

Craft

Maailman johtava oheislaitteiden valmistaja, Logitech (www.logitech.com) julkisti tukkukaupalla lisää ominaisuuksia monipuoliselle CRAFT-näppäimistölleen, jossa on yhdysrakenteinen Crown-pyörösäädin.

Crown-pyörösäätimen avulla erilaisten sovelluskohtaisten asetusten ja toimintojen käyttö on äärimmäisen helppoa ja luontevaa. Pyörösäädin tukee ohjelmistopäivityksen myötä monia suosittuja Windows-ohjelmistoja, kuten Adobe Lightroom Classic CC, Adobe Reader DC, Spotify ja VLC Media Player. Mac-tietokoneiden käyttäjille uusia tuettuja sovelluksia ovat muun muassa Adobe Lightroom Classic CC, Adobe Preview, Quicktime, Safari ja Spotify.

Esimerkiksi Adobe Lightroomissa Crown-pyörösäätimellä voi vaivatta valita 11 erilaisesta muokkaustyökalusta, joihin kuuluvat muun muassa värisaturaation, kontrastin ja varjojen asetukset. Näin valitut toiminnot löytyvät helpommin ja nopeammin kuin alasvetovalikoista etsien. Näpäytys Crowniin vaihtaa toimintoa, kun taas painikkeen pyörittäminen vaihtaa valitun toiminnon arvoa. Helpon hallittavuuden ansiosta työteho nousee ja luovan työn sujuvuus paranee.

Entistä laajemman ohjelmistotuen lisäksi Logitech julkaisi kehitystyökalupaketin (Software Developer Kit, SDK) CRAFT-näppäimistölle. Sen avulla sovelluskehittäjät voivat hyödyntää näppäimistön ainutlaatuista pyörösäädintä ja muita toimintoja ohjelmistonsa kanssa.

“Olemme saaneet äärettömän positiivista palautetta CRAFT-näppäimistöstä heti julkaisusta lähtien”, kommentoi Logitechin näppäimistötuotteiden johtaja Art O’Gnimh. ”Halusimme kuitenkin tukea useampia sovelluksia, lisätä enemmän räätälöintimahdollisuuksia ja sukeltaa yhä syvemmälle luovan käyttökokemuksen pariin. Crownin käytettävyys paranee entisestään Adoben ohjelmistojen tuella ja SDK-paketilla.”

Logitech CRAFT

Logitech CRAFT on maailman ensimmäinen näppäimistö, jossa on yhdysrakenteinen Crown-pyörösäädin. Sitä voi käyttää napauttamalla, koskettamalla ja pyörittämällä. Sen avulla voidaan säätää esimerkiksi Adobe Photoshop -ohjelmistossa kirkkautta, kontrastia tai värikylläisyyttä. Vastaavasti Crownilla voidaan luoda tai muokata taulukoita Microsoft Excelissä tai säätää kirjasinkokoa Microsoft Wordissa. ”Kruunun” ansiosta ohjelmistojen käytöstä tulee entistä helpompaa, nopeampaa ja tehokkaampaa.

Kosketusherkkä Crown tunnistaa käytössä olevan ohjelman ja tarjoaa sopivan työkalun tilanteeseen. Pelkkä kosketus riittää kontekstisidonnaisten toimintojen käyttöön. Näitä voivat olla esimerkiksi siveltimen koko, kirkkaus, taulukon tyyppi ja kirjasinkoko. Lisää hallittavuutta saadaan käyttämällä Logitech Options -ohjelmistoa ja siihen määriteltäviä ohjelmistoprofiileja. Niiden avulla ohjelmistot, kuten Adobe Photoshop CC, Adobe Illustrator CC, Adobe Premiere Pro CC, Adobe InDesign CC, PowerPoint, Excel ja Word ovat hallittavissa entistä tarkemmin ja monipuolisemmin. Toistaiseksi Microsoft-ohjelmien erityistoiminnot toimivat vain pc-tietokoneissa.

Crown-pyörösäädin sijaitsee näppäimistön vasemmassa reunassa ja vapauttaa näin molemmat kädet entistä parempaan hallittavuuteen oikean käden käyttäessä hiirtä. Ohjelmistojen lisäksi Crownilla voidaan hallita käyttöjärjestelmän työpöytää, siirtyä sovelluksesta toiseen tai säätää vaikkapa tietokoneen äänenvoimakkuutta. Lisää toimintoja voidaan määrittää Crownin säätimeen ohjelmistokohtaisesti.

Logitech CRAFT -näppäimistö on erittäin tyylikäs alumiinisella viimeistelyllään ja miellyttävä käyttää hyvän kirjoitustuntuman ansiosta. Logitech CRAFT on langattomasti liitettävissä tietokoneisiin ja muihin laitteisiin joko usb-liitännän kautta Unifying-vastaanottimella tai suoraan Bluetooth-yhteydellä. Näppäimistön taustavalaistus syttyy automaattisesti havaitessaan kädet näppäimistön lähellä ja kirkkaus säätyy automaattisesti ympäröivän valaistuksen mukaan. Easy-Switch-painikkeen ansiosta näppäimistöä voi käyttää nappia painamalla yhtäaikaisesti kolmella eri laitteella, esimerkiksi tietokoneella, älypuhelimella ja tablettilaitteella.

Saatavuus ja hinnoittelu

Logitech CRAFT -näppäimistö on myynnissä 199 euron suositushintaan. Hinta sisältää 24 prosentin arvonlisäveron.

https://youtu.be/hxZQZZ4mHTM (esittelyvideo)

http://bit.ly/2gqja45 (tuotekuvia)

Tukkurit

ALSO Finland, puh: 03 213 6100, www.also.fi

Despec Finland, puh: 09 827 53 00, www.despec.fi

Tech Data Finland, puh: 0201 55 3636, www.techdata.fi

Logitech

Logitechin suunnittelemat tuotteet ovat läsnä ihmisten päivittäisessä elämässä. Ne liittävät käyttäjänsä moniin merkittäviin digitaalisiin kokemuksiin. Logitech aloitti yli 35 vuotta sitten ihmisten tuomisen lähemmäs toisiaan tietokoneiden avulla. Nyt Logitech tekee sen musiikin, pelaamisen, videoiden ja tietotekniikan keinoin. Logitechin tuotemerkkejä ovat Logitech, Logitech G, Ultimate Ears, Jaybird ja ASTRO Gaming. Logitech International on perustettu Sveitsissä vuonna 1981. Logitech on pörssilistattu SIX Swiss Exchangessa (LOGN) ja Nasdaq Global Select Marketissa (LOGI). Logitech, Logitech-logo ja muut Logitech-tuotemerkit ovat rekisteröityjä Sveitsissä ja muissa maissa. Kaikki muut tavaramerkit kuuluvat vastaaville omistajilleen. Lisätietoa Logitechista ja Logitechin tuotteista löytää yhtiön verkkosivustolta osoitteesta www.logitech.com.