helmikuu
Europe/Helsinki

Tiesitkö, että nykynäppäimistö on jo yli 140 vuotta vanha?

MK540

Nykyisten näppäimistöjen historiaan mahtuu monia kehitysaskeleita ja vuosilukuja, mutta yksi tärkeimmistä on vuosi 1878. Silloin ilmestyi markkinoille Remington 2 -kirjoituskone, jonka QWERTY-näppäimistö oli hyvin lähellä nykystandardin mukaisia näppäimistöjä. Aiemmat kirjoituskoneet eivät menestyneet markkinoilla ja ne poikkesivat merkittävästi QWERTY-asettelusta. Esimerkiksi neljä vuotta aiemmin ilmestynyt ykkösmalli osasi kirjoittaa vain isoja kirjaimia eikä siinä ollut lainkaan näppäimiä numeroille 0 ja 1. Näiden numeroiden puute onkin ironista, koska nykyiset tietotekniset laitteet perustuvat binäärijärjestelmään eli nolliin ja ykkösiin.

Tietokoneiden ohjaukseen käytettävä hiiri on sen sijaan yllättävän tuore keksintö. Nykyaikaisen hiiren ensiesittely tapahtui 50 vuotta sitten, kun yhdysvaltalainen keksijä Douglas Engelbart esitteli hiiren ja graafisen NLS-järjestelmän Joint Computer Conferencessa. Tämä esittely on myöhemmin saanut lisänimen ”Kaikkien demojen äiti”.

Pikakelaus tähän päivään – tiesitkö, että tänään 15. helmikuuta vietetään ENIAC-päivää, jota kutsutaan myös Maailman ensimmäisen tietokoneen päiväksi? ENIAC (Electronic Numerical Integrator And Computer) oli maailman ensimmäinen täysin elektroninen yleiskäyttöinen tietokone. Tämä 30 tonnia painanut tietokone valmistui vuonna 1945 ja oli käytössä 10 vuotta.

Logitech MK540

Tänään onkin oiva päivä esitellä uusi näppäimistön ja hiiren yhdistelmäpaketti, Logitech MK540 Advanced Wireless Keyboard and Mouse Combo. Se sisältää langattoman monitoiminäppäimistön, monipuolisen langattoman hiiren ja ergonomisen rannetuen. Molempikätinen hiiri liikkuu paristoillaan jopa 18 kuukautta ja täysikokoisella pöytänäppäimistöllä voi naputella jopa tuplaten pidempään eli 36 kuukautta.

Logitech MK540 keskittyy tarkkuuteen, mukavuuteen ja luotettavuuteen. Se tuntuu heti tutulta eikä vaadi käyttäjältään mitään ylimääräistä. Roiskesuojattu näppäimistö tuo kirjoittamiseen mukavan ja tutun tuntuman tarkasti muotoiltujen ja kulutukselta suojattujen näppäinten avulla. Erilliset numeronäppäimet, ergonominen rannetuki, kaareva muotoilu ja säädettävät kallistusjalat parantavat kirjoitusasentoa ja tekevät kirjoittamisesta luonnollisempaa. Ergonomisesti muotoiltu hiiri sopii mukavasti käteen ja nopea vieritysrulla mahdollistaa pitkienkin dokumenttien ja nettisivujen sujuvan selaamisen.

Näppäimistön pikanäppäimillä pääsee nopeasti käsiksi mediatoistoon, laskimeen ja paristotason tarkistukseen. Ennalta määriteltyjä pikatoimintoja voi halutessaan muokata Logitech Options -sovelluksella.

Logitech MK540 hyödyntää Logitech Unifying USB-lähetintä, jonka avulla näppäimistö ja hiiri toimivat langattomalla ja salatulla yhteydellä jopa 10 metrin päässä tietokoneesta.

Logitech MK540 tulee myyntiin maaliskuussa 79 euron kuluttajahintaan. Hinta sisältää 24 prosentin arvonlisäveron.

Lisätietoja

http://bit.ly/logitech-MK540 (kuvia)

Tukkurit

ALSO Finland, puh: 03 213 6100, www.also.fi

Despec Finland, puh: 09 827 53 00, www.despec.fi

Tech Data Finland, puh: 0201 55 3636, www.techdata.fi

Logitech

Logitechin suunnittelemat tuotteet ovat läsnä ihmisten päivittäisessä elämässä. Ne liittävät käyttäjänsä moniin merkittäviin digitaalisiin kokemuksiin. Logitech aloitti yli 35 vuotta sitten ihmisten tuomisen lähemmäs toisiaan tietokoneiden avulla. Nyt Logitech tekee sen musiikin, pelaamisen, videoiden ja tietotekniikan keinoin. Logitechin tuotemerkkejä ovat Logitech, Logitech G, Ultimate Ears, Jaybird ja ASTRO Gaming. Logitech International on perustettu Sveitsissä vuonna 1981. Logitech on pörssilistattu SIX Swiss Exchangessa (LOGN) ja Nasdaq Global Select Marketissa (LOGI). Logitech, Logitech-logo ja muut Logitech-tuotemerkit ovat rekisteröityjä Sveitsissä ja muissa maissa. Kaikki muut tavaramerkit kuuluvat vastaaville omistajilleen. Lisätietoa Logitechista ja Logitechin tuotteista löytää yhtiön verkkosivustolta osoitteesta www.logitech.com.