Logitech G och McLaren Racing presenterar G CHALLENGE 2021

Simracingevenemanget för amatörförare och motorsportentusiaster är tillbaka för fjärde året i rad

Logitech G och McLaren Racing presenterar idag att den fjärde upplagan av den populära simracingtävlingen G Challenge kommer dra igång under sommaren 2021, i något ny tappning.

Den officiella säsongen kommer att kicka igång den första juli med 2021 Logitech G McLaren G Challenge - då med en rad uttagningar och tävlingar på schemat. Nytt för i år är att turneringen nu expanderas till tre divisioner, med ambitionen att inkludera en större del av racing-communityn, där de nya divisionerna går under namnen Open Wheel, Stock Car and Sport Car Racing.

Årets upplaga av G Challenge blir den fjärde av sitt slag och spelen som står i fokus är iRacing och Assetto Corsa Competizione. Turneringen kulminerar i samband med den stora finalen i Las Vegas den 15 januari 2022.

Vinnarna i varje division av årets upplaga belönas med en resa till London som sträcker sig över fyra dagar. I London får vinnarna en unik inblick och enupplevelse bakom kulisserna tillsammans med McLaren Racing, helt gratis. I priset ingår en tour av McLaren Technology Centre, coachning från den världskända racingföraren Lando Norris samt en VIP-upplevelse under F1® British Grand Prix 2022.

För att fira årets upplaga arrangerar Logitech G tillsammans med McLaren ett Pro Am-lopp, där William Byron och McLaren föraren Lando Norris kommer inta rollerna som lagkaptener och ställas mot varandra. Tillsammans med sina lag kommer de göra upp på banor i divisionerna Stock Car och Open Wheel. Loppet går av stapeln ett par dagar efter att turneringen startat, den 7 juli.

Andra kända ansikten som kommer delta under turneringen är bland andra rapparen och låtskrivaren A$AP Ferg och YouTubepersoonligheten Jelle Van Vucht (aka Jelly), men även det svenska racinghoppet och Arrow McLaren SP föraren Felix Rosenqvist.

Vi vill bygga vidare på fjolårets framgångar, med ambitionen att fortsätta skapa underhållning för fans även under en global pandemi. I år har vi växlat upp med nya format, flera speltitlar och ett fullspäckat schema med sändningar som kommer att fortsätta att engagera entusiaster runt om i världen, säger Jim Hoey, chef för G Challenge på Logitech G.

– Intresset för esport bara växer. I ljuset av detta presenterar G Challange en fin möjlighet för ett mer långsiktigt samarbete med Logitech G, där vi tillsammans kommer fortsätta engagera och underhålla fans och entusiaster runt om i världen. Vi ser fram emot ett nytt år fyllt av spänning, säger Lindsey Eckhouse, Director of Licensing, Ecommerce & esports hos McLaren Racing.

Trion i topp från varje division (Open Wheel, Stock Car and Sport Car) kommer att belönas med en biljett och betald resa till Grand Final Weekend, för att tävla om titeln, och en helg fylld av spännande aktiviteter i Las Vegas.

På plats kommer det bjudas på en racingupplevelse utöver det vanliga, bland annat genom möjligheten att köra exotiska racingbilar på riktiga banor och träffar med professionella racingförare, atleter och kändisar. Och det kanske mest spännande av allt - möjligheten att ta hem McLaren Racing VIP Experience Grand Prize.

Standardtext

Om Logitech G
Logitech G, ett varumärke som tillhör Logitech International, är världsledande inom PC- och konsolspelutrustning. Logitech G förser spelare på alla nivåer med industriledande tangentbord, möss, headset, musmattor och simuleringsprodukter - möjliggjort genom innovativ design, avancerad teknik och en djup passion för spel. Logitech International grundades 1981 och har sitt huvudkontor i Lausanne, Schweiz, och är ett schweiziskt offentligt företag som är noterat på SIX Swiss Exchange (LOGN) och på Nasdaq Global Select Market (LOGI). Hitta Logitech G på logitechG.com, företagets blogg eller @LogitechG.

Om McLaren Racing
McLaren Racing grundades av tävlingsföraren Bruce McLaren från Nya Zeeland 1963. Laget gick in i sitt första Formel 1-lopp 1966, och sedan dess har McLaren vunnit 20 världsmästerskap i Formel 1, mer än 180 Formel 1-Grand Prix, tävlingen Le Mans 24 Hours på första försöket samt Indianapolis 500 tre gånger. McLaren Racing tävlar för närvarande i Formel 1 globalt, samt i INDYCAR i USA. Laget tävlar i 2021 års upplaga av FIA Formel 1-världsmästerskapet med Lando Norris och Daniel Ricciardo i spetsen, och i 2021 års serie av INDYCAR med Arrow McLaren SP-förarna Pato O'Ward och Felix Rosenqvist. Under 2022 kommer McLaren Racing att gå in i en ny kategori inom motorsporten, när stallet bistår med ett team i Extreme E, den innovativa och helelektriska terrängracing-serien.