Logitech lanserar Logitech Zone Wireless

Ett trådlöst headset anpassat för öppna kontorslandskap

Idag lanserar Logitech Logitech Zone Wireless headset. I samband med lanseringen har Logitech tagit tempen på svenskarnas trivsel i öppna kontorslandskap. Undersökningen, som genomfördes i mars via Yougov, visar att 40 procent av anställda i den här typen av arbetsmiljöer har ett så pass stort problem med buller att de har behövt arbeta någon annanstans. Samtidigt anser 61 procent att det är viktigt för dem att arbeta i en lugn omgivning för att kunna göra sitt jobb så bra som möjligt.

Nu lanserar Logitech de trådlösa headseten Logitech Zone Wireless och Logitech Zone Wireless Plus, vilka ska underlätta för anställda att kommunicera, samarbeta och kunna koncentrera sig i öppna kontorsmiljöer.I undersökningen fick de svarande ange vilka egenskaper de ansåg var viktigast för ett headset som ska användas i ett öppet kontorslandskap. Allra viktigast var att headsetet kan stänga ute ljud, något 31 procent angav. På andra plats kom ljudkvalitet (21%), följt av komfort (9%).Logitech Zone Wireless och Logitech Zone Wireless Plus bygger på Logitechs branschledande ljudexpertis. Båda headseten levererar ljudkvalitet av högsta klass, oavsett om användaren tar ett konferenssamtal eller lyssnar på musik. Det är även möjligt att helt stänga av oljud utifrån med ANC (active noice cancellation).

– Många som arbetar i öppna kontorslandskap tar med sig sina hörlurar till arbetet, men dessa är inte anpassade för den speciella arbetsmiljön som den här typen av kontor innebär. Logitech Zone Wireless Headsets är utformade i en modern design med utmärkt komfort och ljudkvalitet, samtidigt som det finns möjlighet att helt stänga av ljudet utifrån om man önskar total tystnad omkring sig, säger Philippe Depallens, vice president och general manager på Logitech Audio.

Så fungerar Logitech Zone Wireless

• Headset anpassat för öppna kontorslandskap: Med ANC (active noice cancellation) kan användare stänga av ljudet omkring sig, vilket underlättar för koncentrationen. Ett mjukt läderliknande material kring öronen och silikonklätt huvudband gör headsetet bekvämt att bära, vilket är fördelaktigt eftersom headsetet kan användas i upp till 15 timmar per laddning. Användare har en trådlös räckvidd på 30 meter och en mikrofon som stänger ute oljud för bättre samtalskvalitet.
  • Ett mobilt och flexibelt sätt att arbeta: Zone Wireless använder Easy-Switch-teknologi för att koppla upp och enkelt byta mellan smarta telefoner och datorer via bluetooth eller en bluetooth-dongel. Genom att ansluta till den tillhörande och nedladdningsbara appen Logitech Tune kan användare kontrollera headsetet via appen, oavsett om det gäller att aktivera eller stänga av ANC-funktionen, ställa in ljudutjämnaren eller uppgradera mjukvaran.
  • Intuitivt och enkelt att använda: Gränsnittet i Zone Wireless är mycket enkelt att använda medan man sitter i samtal eller lyssnar på musik. Genom att trycka på en enda knapp kan användare svara/avsluta samtal eller spela/pausa medan de lyssnar på musik. Användare kan även snabbt trycka bort ljudet i headsetet genom att lyfta upp mikrofonen. För snabb och enkel laddning i slutet av arbetsdagen viks Zone Wireless ihop och placeras på en trådlös laddare med Qi-teknologi (köps separat) eller kopplas till den medföljande USB-kabeln.
  • Kompatibel med befintlig kontorsteknologi: Zone Wireless är certifierad för Skype för företag och godkänd av Microsoft Teams. Logitech har arbetat nära företagets samarbetspartners, däribland Google Cloud, Zoom, Fuze, Unify, TrueConf och StarLeaf för att säkerställa en okomplicerad användarupplevelse. Zone Wireless stöder även några av de mest populära apparna för samarbeten, konfererande och videosamtal, exempelvis Cisco WebEx, Cisco Jabber och Go-To-Meeting.

Pris och tillgänglighet

Logitech Zone Wireless med Bluetooth beräknas finnas till försäljning i april 2019. Rek. pris är 2 499 SEK. Logitech Zone Wireless Plus har även en Logitech Unifying Plus-mottagare. Den har samma funktioner och design som Zone Wireless men har därtill världens första USB-mottagare som kan koppla ihop upp till tre Unifyingkompatibla produkter, t.ex mus, tangentbord och Zone Wireless Plus headset.Logitech Zone Wireless Plus beräknas finnas till försäljning i juni 2019. Den tillhörande appen Logi Tune finns tillgänglig på iStore och Google Play Store.

Båda modellerna kommer att finnas tillgängliga på Logitech.com eller via Logitechs globala nätverk av återförsäljare. Om Logitech Zone Wireless kombineras med webbkameran Logitech BRIO får användare en helhetslösning för både video och ljud via datorn.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Logitech. Under perioden 22-24 mars genomfördes sammanlagt 1017 intervjuer via internet med personer 18 år och äldre.