Logitech transparenta kring koldioxidpåverkan

Först ut bland konsumentelektronikbolag att förse konsumenter med detaljerad information om hela produktportföljens miljöpåverkan

Logitech International (SIX: LOGN) (Nasdaq: LOGI), meddelar idag att företaget kommer att börja kommunicera sina produkters koldioxidpåverkan på alla förpackningar, samt på företagets hemsidor. De första förpackningarna med koldioxidmärkning beräknas komma senare i år med start för produkter inom gaming, som sedan åtföljs av märkningar på samtliga produkter i portföljen.

Logitech blir den första aktören inom konsumentelektronik att bidra med detaljerad information om koldioxidpåverkan på sina produktförpackningar, för hela produktportföljen. På så sätt ger man konsumenterna mer information och kunskap som stöttar i köpprocessen. Det är också ett steg att uppmuntra ett branschgemensamt skifte mot avsevärt lägre koldioxidpåverkan på miljön.

Logitech designar för hållbarhet genom alla varumärken, och letar ständigt efter sätt att reducera den påverkan som produkterna har på miljön, genom hela tillverkningsprocessen. Fram tills nu har klimatpåverkan inte varit synlig för de konsumenter som vill få en bättre bild av deras individuella avtryck på miljön. Logitechs nya transparenta märkning på förpackningarna möjliggör just detta, och gör det enklare för konsumenter att göra genomtänkta val.

– Vi är väl medvetna om omfattningen av de miljöutmaningar som vår planet står inför, säger Bracken Darrell, VD och koncernchef för Logitech. Vi fördubblar våra ansträngningar att reducera vår miljöpåverkan, men vi kan inte göra det ensamma. Genom att kommunicera våra produkters klimatpåverkan, samarbetar vi med våra konsumenter för att skapa en bättre värld. Koldioxid är den nya kalorin, vi behöver veta vad vi konsumerar. Vi uppmuntrar även andra företag att tillsammans med Logitech, vara med och driva på en positiv förändring genom att bidra med full transparens runt deras produkter. Det krävs en branschgemensam ansträngning för att verkligen göra skillnad.

Läs hela pressmeddelandet här. För mer information om Logitechs hållbarhetsarbete, ta del av Logitechs årliga Hållbarhetsrapport. För mer information om arbetet med koldioxidmärkning, läs mer här.

Standardtext

Logitech designar produkter med ambitionen att dessa ska ha en naturlig plats i människors vardagsliv, och kopplar samman de digitala upplevelserna som är vitala för konsumenten. För mer än 35 år sedan började Logitech sammanföra människor via datorer, och numera har företaget utvecklats till flera varumärken som designar produkter som för samman användarna genom musik, spel, video och datoranvändning. Logitechs varumärken inkluderar Logitech, Ultimate Ears, Jaybird, Blue Microphones, ASTRO Gaming och Logitech G. Företaget grundades 1981 och med huvudkontor i Lausanne, Schweiz, och Logitech International är ett schweiziskt, offentligt företag noterat på SIX Swiss Exchange (LOGN) och på Nasdaq Global Select Market (LOGI). Läs mer om Logitech på https://www.logitech.com/, företagets blogg eller @Logitech.