Januari

Logitech utvecklar sin molnbaserade mjukvara: Hjälper användare oavsett var de arbetar

Plattformen Sync fungerar nu med webkameror, headset och Logi Dock dockningsstation som en omfattande enhetshanteringslösning för alla verksamhetens enheter - även de på hemmakontoret - från en och samma plattform.

18. januari 2022

Logitech lanserar nu en större uppdatering till sin styrningsplattform Sync, byggd för den moderna hybrid-arbetaren och arbetsstyrkan. Sync stödjer nu personliga samarbetsenheter som webkameror, headsets och dockningsstationer, vilket gör det enkelt för IT-avdelningen att administrera möteslokaler och arbetsstationer från ett enkelt molnbaserat gränssnitt.

Mer än hälften av alla globala kunskapsarbetare jobbar hemifrån, och majoriteten (83%) föredrar en hybridlösning i sitt framtida arbete*. Även om hybridarbete kan öka både medarbetartillfredsställelse och produktivitet, skapar det även utmaningar för IT-avdelningarna. Antalet förfrågningar om fjärrassistans blir fler, behovet av att utrusta anställda med adekvat utrustning till hemmakontoret ökar, liksom hantering och underhåll av enheter - både på kontoret och hemmakontoret.

- Hemarbete och digitala samarbetslösningar har på många sätt räddat den globala ekonomin och gjort det möjligt att upprätthålla vår produktivitet under pandemin. Men det har också skapat ett enormt problem, när hundratals miljoner människor är hemma och IT-team har begränsad eller ingen inblick i medarbetarnas tekniska problem och hur man felsöker dem. Det är en potentiell produktivitetskris, säger Scott Wharton, General Manager på Logitech Video Collaboration.

- Logitech Sync löser detta problem genom att synliggöra vad som sker på kontoret och hemmakontoret. Sist men inte minst ger det ett helt nytt utbud av insikter och data, som kan hjälpa organisationen att utvecklas i full blom, förklarar Wharton.

Én platform forenkler IT-driften

Det är lätt för IT-avdelningen att massregistrera hela sin flotta av arbetsstationer med Logi Tune, samtidigt som det ger IT insyn i enhetsstatus och tillåter medarbetare att personligt anpassa sina Logitech-webbkameror och-headsets och Logi Dock dockningsstation.

Sync förenklar IT-driften avsevärt, vilket minskar en stor del av huvudvärken som är associerad med att stödja geografiskt spridda team. Genom en enda webbaserad plattform kan IT-avdelningen facilitera firmware-uppdateringar och aktivera nya funktioner i tusentals möteslokaler och miljoner personliga samarbetsenheter. På det sättet kan man upptäcka problem i förväg, innan de stoppar produktiviteten. Sync fungerar med de flesta populära molnplattformar, som Microsoft Teams, Zoom och Google Meet. IT-teamet kan därmed få en överblick över alla enheter, oavsett vilken plattform de använder.

Sync ger också värdefulla insikter som till exempel uppbokning av mötesrum, för att hjälpa IT chefer att fatta viktiga datadrivna beslut. När företag omprövar sina kontorslokaler, kan data från Sync hjälpa till att informera om huruvida de ska designa om sina lokaler, skala ner det totala antalet eller storleken på mötesrum - eller kanske överge det fysiska kontoret helt.

Pris och tillgänglighet

Syncs nya administrativa funktioner för personliga samarbetsenheter är offentligt tillgängliga som betaversion globalt och är gratis för Logitech-kunder. Tidig åtkomst till den gradvisa lanseringen kan begäras via Sync-portalen

*Accenture Future of Work Study 2021

*Gartner Forecasts 51% of global knowledge will be remote by the end of 2021

Logitech designar produkter som har en tydlig plats i människors vardag och som för dem samman genom digitala upplevelser. För nästan 40 år sedan började Logitech främja det digitala mötet och är nu ett företag med flera varumärken som designar produkter som för människor närmare varandra genom musik, spel, video och datorer. Logitechs mål för videosamarbete är att göra videokonferenser tillgängliga för alla företag och privatpersoner utan att kompromissa med kvaliteten. Vi vill videoaktivera varje enskilt mötesrum, varje arbetsplats och varje hem. Läs mer om Logitech och våra produkter för videokonferenser på https://www.logitech.com/sv-se/video-collaboration.html eller @LogitechVC.